tirsdag 18. mai 2010

Klasseleder, kompetansemål 2

Eget mål: Jeg skal trene meg på å bruke "hva, hvordan og hvorfor - tankegangen" når jeg planlegger skoledagen, så dette kan bli en naturlig del av mine tanker og handlinger som lærer. Jeg skal også kjenne til ulike læringsteorier (se her) og reflektere over hvordan jeg eventuelt kan anvende disse i praksis.


I min praksisperiode i høst, fikk jeg mitt første møte med et skjema hvor det stod HVA – HVORDAN – HVORFOR. Dette skulle fylles ut til hver undervisningstime. I begynnelsen syntes jeg dette var bortkastet og bare ekstra arbeid, men etter hvert synes jeg den var veldig nyttig. Det jeg har lagt merke til, er at dette har hjulpet meg særlig til å reflektere over HVORFOR den ene aller andre tingen skal gjøres. Da blir ikke svaret: "Fordi det alltid har vært slik…", godt nok, men det som skal gjøres bør som regel begrunnes og forankres i læringsteorier som fungerer og i læreplanen.

Etterhvert som jeg får mer praksis, vil jeg også lære hva som fungerer i praksis og fremmer læring i de forskjellige klassene jeg er lærer for.

Jeg tenker også at det å være lærer er minst like mye en livsstil som et yrke. Fordi man arbeider med barn og unge, og har en oppdragerrolle sammen med hjemmet, er holdninger som ærlighet, likeverd, respekt osv. veldig viktig. Som lærer bør man derfor ha en høy yrkesetikk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar