mandag 10. mai 2010

Relasjonsbygger, kompetansemål 1

Eget mål:
Jeg vil lære meg flere gode læringsstrategier som jeg kan bruke for enkeltelever og elevgrupper.

Læringsstrategi er ideer om hvordan man kan nå læringsmål, en overordnet angrepsplan.

· Bison-overblikk

· Kolonnenotater

o VØL-skjema – gunstig ved oppstart av nytt tema

o Begrep – forklaring

o Stikkord – forklaring – hvorfor

o To - eller flerekolonnenotat

· Tankekart

· Venndiagram – brukes til å analysere likheter/ ulikheter mellom to eller flere emner, personer, dyr, hendelser, fortellinger, land, osv.

· Pugg/ lær utenat

· Læresamtale – en kort samtale på 2-5 min. mellom to elever, der temaet er avgrenset og konkret.

· Nøkkelord

· Nærlese

· Letelese

· Styrkenotat – hjelper elevene til å få oversikt og struktur over stoffet de arbeider med

· Skumlese

· Friformkart – Elevene skal framstille det de har lært, kun gjennom tegninger og

illustrasjoner.

· Repetisjon

· Brettebok

· Internett – NB! Kildekritikk og digital dannelse!

Se også her for teorien om de mange intelligenser som også kan være til hjelp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar