tirsdag 18. mai 2010

Klasseleder, kompetansemål 3

Eget mål: Jeg skal vite hva motivasjon er og forskjellige måter ulike elever kan bli motivert på. Jeg skal også vite hva tilpasset opplæring dreier seg om og være klar over behov hos barn og unge.


Motivasjon er "en indre tilstand som forårsaker, styrer og opprettholder atferd" (Woolfolk, 2007).

Indre motivasjon, der aktiviteten i seg selv er som en belønning (for eksempel p.g.a. personlige interesser for aktiviteten).

Ytre motivasjon kommer fra for eksempel belønning/ straff. Eksterne faktorer.


4 generelle tilnærminger til motivasjon:

  1. Behavioristiske tilnærminger
  2. Humanistiske tilnærminger
  3. Kognitive tilnærminger
  4. Sosiokulturelle tilnærminger


Maslows behovshierark (se her) – et utgangspunkt for å se hele eleven


Tilpasset opplæring


Elever i den norske skole har krav på tilpasset opplæring. Dette innebærer å gi mer utfordrende oppgaver og tilrettelegging for de som ligger foran resten av klassen, samtidig som man tilpasser det for de elevene som sliter og synes det er vanskelig. "Undervisningen må tilpasses ikke bare fag og stoff, men også alderstrinn og utviklingsnivå, den enkelte elev og den sammensatte klasse." (http://www.udir.no/upload/larerplaner/generell_del/generell_del_lareplanen_bm.pdf)

Undervisningen skal tilrettelegges slik at ingen elever opplever å få så høye krav at de ikke kan mestre de, og slik at hver enkelt får den utfordringen de trenger (Imsen, 2009).

Knytt faget til elevenes interesser!


Kilder:

  • Woolfolk, Anita (2007), Pedagogisk psykologi (kap. 8)
  • Imsen, Gunn (2009), Lærerens verden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar