mandag 10. mai 2010

Læreren som relasjonsbygger



Læreren og eleven i organisasjonen er ikke en mekanisk organisasjon, men en organisasjon som dreier seg om menneskelige relasjoner. Her har jeg som kommende lærer mye å sette meg inn i. Jeg trenger blant annet kunnskap og evner til å bygge sunne relasjoner med elevene, familiene deres, ledelsen i skolen hvor jeg jobber og relasjoner mellom elevene. Her er kompetansemålene jeg blir målt opp i mot når det gjelder dette emnet:
  1. Jeg skal kunne analysere enkeltelevers og elevgruppers læringsstrategier i lys av ulike teoretiske perspektiver, og bruke denne kunnskapen til å legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle, også for elever med behov for spesialundervisning (egne mål)
  2. Jeg skal kunne analysere og vurdere elevers behov i grupper med språklig, sosialt og kulturelt mangfold(egne mål)
  3. Jeg skal kjenne til ulike kartleggingsprøver som brukes for å identifisere lærevansker, deriblant lese- og skrivevansker (se her)
  4. Jeg skal ha kunnskap om og innsikt i de forutsetningene som er nødvendige for å utvikle gode mellommenneskelige relasjoner og kunne bruke denne innsikten i arbeidet med å opprettholde/skape et inkluderende læringsmiljø (egne mål)
  5. Jeg skal kunne kommunisere med elever, foreldre/foresatte, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for skolens læringsmiljø (egne mål)
  6. Jeg skal kunne analysere det enkelte barns behov ved hjelp av observasjon, lytting, forståelse og respekt
  7. Jeg skal kunne gi omsorg og hjelp/formidle hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblemer, for eksempel mobbing (egne mål)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar