tirsdag 18. mai 2010

Klasseleder, kompetansemål 1

Eget mål: Jeg skal vite hvor jeg kan finne læreplanene for de forskjellige fagene og dra nytte av disse og veiledninger i organiseringen og planleggingen av skoledagen.


Da jeg var i praksis, fikk jeg stor hjelp i å lese i læreplanen for de fagene jeg skulle forberede. Siden jeg fortsatt ikke har noe særlig undervisningserfaring, var det ikke så lett å vite hva som forventes av elevene på de forskjellige trinnene. Da jeg gikk inn i læreplanene og så på kompetansemålene for de forskjellige fagene, var det mye lettere å planlegge undervisningen, samtidig som læreplanen gir stort rom for hvordan vi kan nå de forskjellige målene.

Jeg fikk også tips fra veiledninger til læreplanene i norskfaget i praksis. Den kommer med eksempler på hvordan vi kan arbeide med læreplanen i de forskjellige fagene (se her).

Når jeg begynner å arbeide som lærer, kommer læreplanene til å bli en enda større del av hverdagen. Da blir det veldig viktig at skoledagene gjennom året er planlagt slik at elevene kan nå kompetansemålene i de forskjellige fagene.

Læreplanverket for kunnskapsløftet er inndelt i tre deler:

  1. Generell del
  2. Prinsipper og rammer for opplæringen
  3. Læreplaner for fag

NB! Vektlegging av grunnleggende ferdigheter (å uttrykke seg skriftlig og muntlig, lesing, regning og bruk av digitale verktøy) som skal integreres i alle fag!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar