mandag 10. mai 2010

Relasjonsbygger, kompetansemål 4



Eget mål:
Jeg vil lære meg mer om hvorfor det er så viktig med en god relasjon mellom lærer og elever, og hvilken betydning dette har for læring. Jeg vil også lære meg gode og praktiske tips som vil være til hjelp når jeg får ansvaret for å bygge relasjoner med forskjellige mennesker.

LÆRERENS RELASJON TIL ELEVENE:
Lærernes kompetanse og samspill med elevene er den viktigste faktoren i skolen
som har betydning for elevenes opplæring.
(St. meld. Nr. 31 (07-08))

Lærere som klarer å etablere en god relasjon til elevene ved for eksempel å vise respekt for elevenes egne initiativer, oppnår bedre resultater med elevenes læring i fag, selvtillit, motivasjon og sosiale kompetanse.
(St. meld. Nr. 31 (07-08))

Dersom lærerne har en dominerende lederstil som ikke åpner for samarbeid med og involvering fra elevene, vil elevene i større grad utvikle lav motivasjon og svak selvtillit. Autoritære lærere som krever lydighet, reagerer med sinne og tyr til straff og tvang, skaper ikke en varig forbedring av klassemiljøet.
(St. meld. Nr. 31 (07-08))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar