tirsdag 18. mai 2010

Relasjonsbygger, kompetansemål 2

Eget mål: Jeg skal lære meg hva det innebærer å være lærer i en felleskulturellskole.


Problemorientert eller ressursorientert skole?


Problemorientert skole

Ressursorientert skole

Knyttet til eksistens av språklige minoriteter

Hovedfokus knyttet til konsekvens av språklige minoriteter.

Mangfold et problem

Mangfold som ressurs. Mulighet for kulturell og språklig refleksjon.

Kompensatoriske tiltak for minoriteter. Isolering av det flerkulturelle. Det flerkulturelle feires ved visse anledninger.

Ordinære tiltak for hele skolen. Lar alle ta del i det flerkulturelle. Det flerkulturelle gjennomsyrer hverdagen.

I hovedsak norskspråklig formalkompetanse. Kompetanse hos eksperter, faglærere i norsk som andrespråk.

Tospråklig kompetanse. Realkompetanse. Alle lærere må ivareta det flerkulturelle og norsk som andrespråk.

Samarbeid med foreldre stort sett asymmetrisk.

Samarbeid med foreldre stort sett symmetrisk.


Jeg har ikke helt klart å bestemme hvor jeg nøyaktig står i denne debatten. Man vil selvfølgelig tilhøre de med ressursorientert forståelse, samtidig som jeg synes vi bør beskytte det gode fra vår norske kulturarv, løfte dette frem og la våre nye landsmenn bli kjent med dette.

Men jeg synes absolutt at det er en stor ressurs og en berikelse for skolen å ha elever fra mange forskjellige nasjoner og kulturer og at dette bør være en aktiv og naturlig del i skolehverdagen!


Kilde:

  • Hauge, An-Margritt (2007), Den felleskulturelle skolen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar