Læreren og eleven i organisasjonen er ikke en mekanisk organisasjon, men en organisasjon som dreier seg om menneskelige relasjoner. Her har jeg som kommende lærer mye å sette meg inn i. Jeg trenger blant annet kunnskap og evner til å bygge sunne relasjoner med elevene, familiene deres, ledelsen i skolen hvor jeg jobber og relasjoner mellom elevene. Her er kompetansemålene jeg blir målt opp i mot når det gjelder dette emnet:
- Jeg skal kunne analysere enkeltelevers og elevgruppers læringsstrategier i lys av ulike teoretiske perspektiver, og bruke denne kunnskapen til å legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle, også for elever med behov for spesialundervisning (egne mål)
- Jeg skal kunne analysere og vurdere elevers behov i grupper med språklig, sosialt og kulturelt mangfold(egne mål)
- Jeg skal kjenne til ulike kartleggingsprøver som brukes for å identifisere lærevansker, deriblant lese- og skrivevansker (se her)
- Jeg skal ha kunnskap om og innsikt i de forutsetningene som er nødvendige for å utvikle gode mellommenneskelige relasjoner og kunne bruke denne innsikten i arbeidet med å opprettholde/skape et inkluderende læringsmiljø (egne mål)
- Jeg skal kunne kommunisere med elever, foreldre/foresatte, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for skolens læringsmiljø (egne mål)
- Jeg skal kunne analysere det enkelte barns behov ved hjelp av observasjon, lytting, forståelse og respekt
- Jeg skal kunne gi omsorg og hjelp/formidle hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblemer, for eksempel mobbing (egne mål)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar